بی شک یکی از مهم ترین بخش های هر نمایشگاهی را غرفه های آن نمایشگاه تشکیل می دهند، غرفه سازی نمایشگاهی هنری است که به ساخت یک غرفه زیبا، مدرن و پسندیده منجر می شود. غرفه سازی دارای نکات فراوان و مراحل متعددی می باشد، شما می توانید با داشتن یک غرفه زیبا در نمایشگاه به موفقیت های بسیار زیادی برسید. در ادامه با اصول زیبا سازی و همین طور اصول اولیه غرفه سازی بیشتر آشنا می شویم.
غرفه نمایشگاهی چیست؟
یک غرفه نمایشگاهی زیبا در واقع ابزاری است که باعث می شود تا برنامه های شما و همین طور محصولاتتان بیشتر به چشم بیاید. شاید در نگاه اول بسیاری از افراد این تفکر را داشته باشند که داشتن محصولاتی با کیفیت به تنهایی می تواند باعث جذب مشتری شود و مشتری ها بیشتر به کیفیت می نگرند، در حالی که چنین نیست و تجربه ثابت کرده است که بازدید کنندگانی که به نمایشگاه می آیند در اولین قدم وارد غرفه هایی می شوند که شکل ظاهری زیباتر و مشتری پسند تری را دارد. برای غرفه سازی به صورت زیبا و دکوراسیون غرفه نمایشگاهی باید چندین نکته را همواره به یاد داشته باشید که در ادامه با این نکات آشنا می شویم.
عوامل تاثیرگذار بر قیمت غرفه سازی نمایشگاهی
بودجه یکی از عوامل تأثیرگذار در نحوه ساخت غرفه است. در ادامه به برخی از عواملی اشاره میکنیم که در قیمت و بودجه اثرگذار هستند:
1. محل غرفه: قیمت پرداختی برای هر غرفه با توجه به محل قرارگیری آن متفاوت است. غرفههایی که در مرکز نمایشگاه قرار دارند بهواسطه در مرکز توجه بودن؛ قیمت بالاتری نسبت به غرفههایی که در گوشه قرار میگیرند، دارند.
2. متریال استفادهشده: متریال استفاده شده ازاینجهت که بخش عمدهای از فرایند ساخت غرفه را به خود اختصاص میدهد تأثیر زیادی در بودجه دارد. متر یالهای مختلف دارای قیمتهای مختلفی هستند که برای کاهش هزینهها و درعینحال حفظ کیفیت میتوان از ترکیبی از انواع متریال استفاده کرد.
3. متراژ غرفه: بهطورکلی هرچه غرفه کوچکتر باشد قیمت آن بیشتر است؛ چون هرچه متراژ غرفه بیشتر شود قیمت تمام شده آن کمتر میشود. بهطورکلی متراژ و قیمت باهم رابطه عکس دارند؛ البته فضای کوچک میتواند به دلیل نیاز به متریال کمتر در بعضی موارد بهصرفهتر باشد.
اهمیت غرفه آرایی نمایشگاهی
همانطور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم غرفه آرایی نمایشگاهی در داشتن فروش خوب و ماندگار بودن در ذهن بازدیدکنندگان تاثیر به سزایی دارد. به شما توصیه میکنیم قبل از شروع طراحی غرفه نمایشگاهی خود یک سری از نمونه کارها و عکس غرفه سازی های انجام شده را مشاهده نمایید. دیدن نمونه کارهای طراحی غرفه نمایشگاه به شما کمک بسیاری میکند و شما میتوانید طراحی و دکوراسیون ایده آل و مناسبی برای غرفه خود در نظر بگیرید و آن را نیز عملی نمایید. اولین نکته در زمان طراحی غرفه بررسی دقیق پلان غرفه سازی نمایشگاهی میباشد. در قدم اول بایستی اطلاعات دقیق از سالن محل غرفه سازی در دست داشت. پلان غرفه و موقعیت غرفه، ارتفاع سالن نمایشگاه، نوع نورپردازی سالن نمایشگاهی، راههای بارگیری و تخلیه بار سالن، همگی مواردی از این اطلاعات میباشد. در طراحی غرفه نمایشگاه به فضای برای تبادل اطلاعات غرفه نیز بایستی توجه نمود زیرا این مورد فرصت بسیار مناسبی برای کارکنان غرفه شما ایجاد میکند تا با بازدیدکنندگان و مشتریان ارتباط برقرار نمایند و افراد را به محصولات و برند شما بیشتر جذب کند.
غرفه نمایشگاهی چگونه به برند شدن کمک می کند؟
یکی از کارهایی که معمولاً افراد از یک غرفه نمایشگاهی انتظار دارند، معرفی یک محصول به صورتی زیبا و شیک است. بهطورمعمول در یک نمایشگاه غرفههای زیادی وجود دارند که هر یک برای معرفی کارهای یک برند است و معمولاً افراد زیادی هم برای دیدن این محصولات به نمایشگاه میآیند. غالباً هر شرکتی بتواند محصول خود را بهتر یا زیباتر معرفی کند، بیشتر میتواند به یک برند معروف تبدیل شود. به دلیل حجم زیادی از افرادی که به یک نمایشگاه میآیند، این مکان میتواند محل مناسبی برای معرفی یک برند جدید با امکانات جدید آن باشد. همچنین این مورد را در نظر داشته باشید که شرکتها به صورت رقابتی برای بازاریابی در نمایشگاه قدم بر میدارند، بنابراین زیبایی و کیفیت طراحی غرفه نمایشگاهی تأثیر زیادی در این میدان رقابتی دارد.
اِلمان های مهم غرفه سازی نمایشگاهی
یکی از ویژگی های خوبی که برای طراحی غرفه نمایشگاهی مدنظر است سرعت و کیفیت کار است. در واقع باید محصولات مورد نظر طبق زمان بندی مشخصی ساخته شود. بهتر است که فضایی برای استراحت کارکنان در نظر گرفته شود به طوری که خارج از دید مراجعه کنندگان باشد.
رنگ آمیزی در غرفه سازی نمایشگاهی بسیار مهم است، رنگی که برای فضای کلی در نظر گرفته می شود باید با نوع محصول سازگار باشد، میز و صندلی و سایر اقلام داخل غرفه باید از هارمونی مناسبی برخوردار باشند. در نظر داشته باشید که برای ساختن غرفه نمایشگاهی باید در ابتدای امر یک طرح کلی مشخص شود و نظر مشتری مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت مناسب بودن ایده اولیه ، باید سایر بخش بندی های غرفه به طور دقیق دنبال شود. در اصول غرفه سازی نمایشگاهی عموماً تمامی بخش ها از یک چارت استانداردی برخوردار هستند و این موضوع سبب می شود که شما بتوانید بررسی دقیقی در بخش های مختلف داشته باشید و تغییرات لازم به سادگی اعمال شود.